România se află pe ultimele locuri în educație, conform raportului UNESCO, cu cheltuieli din PIB sub standardele Declarației Incheon. Cu doar 3,3% din PIB alocate educației, țara noastră se situează pe locul 123 din 171, sub alte state precum Tanzania și Benin. Această situație evidențiază necesitatea urgentă de a îmbunătăți alocările bugetare pentru a sprijini dezvoltarea durabilă și accesul la educație de calitate.
Pe scurt:
- România se află pe locul 123 din 171 în clasamentul global al cheltuielilor pentru educație, conform raportului UNESCO
- Țara a alocat doar 3,3% din PIB pentru educație, sub standardele Declarației Incheon semnate în 2015
- În Uniunea Europeană, România se situează pe locul 156 în privința cheltuielilor publice totale, cu un procent de 8,1%
- Strategia națională pentru educație vizează accesul la educație de calitate și dezvoltarea competențelor profesionale relevante
România în clasamentul global al cheltuielilor pentru educație
Conform raportului UNESCO, România se situează pe locul 123 din 171 în ceea ce privește alocările din PIB pentru educație și pe locul 156 în privința cheltuielilor publice generale. Aceste date sunt subliniate de platforma Edupedu.ro.
În 2015, România, alături de alte 160 de state, a semnat Declarația Incheon, angajându-se să aloce între 4% și 6% din PIB și între 15% și 20% din cheltuielile publice pentru educație până în 2030.
Performanțele financiare ale țărilor
Raportul arată că doar 34 de țări respectă ambele condiții de finanțare stabilite prin Declarația Incheon, în timp ce 78 de state îndeplinesc doar una dintre aceste cerințe. De asemenea, 58 de țări, inclusiv România, nu au realizat niciun obiectiv stabilit.
În 2023, România a alocat doar 3,3% din PIB pentru educație, poziționându-se pe locul 123, alături de Tanzania, și sub alte state precum Benin, Panama, Zambia sau San Marino. Această alocare este similară cu cea a Irlandei, care a investit un procent de 3%.
Comparativ cu Uniunea Europeană
La nivelul Uniunii Europene, cele mai mari alocări bugetare pentru educație au fost realizate de Suedia (7,6%), Belgia (6,4%) și Franța (5,4%). În ceea ce privește cheltuielile bugetare totale, România se află pe locul 156, cu un procent de 8,1%, fiind depășită de țări precum Sri Lanka, Uganda sau Pakistan.
Cele mai mari cheltuieli pentru educație în UE sunt înregistrate de Estonia (14,3%), Suedia (13,5%) și Lituania, Letonia, Cipru și Malta (12,7%).
Strategia națională pentru educație și dezvoltare durabilă
România dispune de o strategie națională pentru dezvoltare durabilă, adoptată în 2018, care vizează în principal accesul tuturor copiilor la educație timpurie, învățământ primar și secundar de calitate. Obiectivele strategiei includ creșterea numărului de tineri și adulți cu competențe profesionale relevante, facilitând astfel angajarea în locuri de muncă decente și sprijinind antreprenoriatul. De asemenea, se urmărește asigurarea că toți elevii dobândesc cunoștințele necesare pentru promovarea dezvoltării durabile.
Sursa originală a acestui articol este https://stirileprotv.ro/educatie/romania-este-printre-ultimele-tari-din-lume-in-ceea-ce-priveste-cheltuielile-pentru-educatie-care-sunt-statele-fruntase.html