Ministrul Educației consideră că eliminarea Istoriei din clasa a XII-a afectează formarea identității naționale și gândirea critică a tinerilor.
- Ministerul Educației propune eliminarea Istoriei din trunchiul comun al învățământului liceal pentru clasele XI-XII
- Decizia a stârnit controverse, fiind percepută ca o amenințare la adresa identității naționale și a gândirii critice
- Istoria rămâne ca materie obligatorie doar în clasele IX-X și în specializarea umanistă, iar cele două cursuri despre Holocaust și comunism se păstrează
- Ministrul Educației susține că este necesară o reformă radicală a predării Istoriei, dar mulți critici consideră că lipsa informațiilor de bază va afecta educația viitoarelor generații
Context
Propunerile de modificare a planului-cadru pentru învățământul liceal din România, care includ scoaterea Istoriei din trunchiul comun pentru clasele XI-XII, au stârnit un val de controverse. Într-un context în care tinerii devin viitori cetățeni cu drept de vot, nevoia de a înțelege fundamentele istoriei naționale și europene devine esențială. Schimbările nu se limitează doar la Istorie, ci afectează și Geografia, generând temeri că tinerii ar putea deveni lipsiți de cunoștințe esențiale pentru a naviga în societatea democratică.
Impact
Eliminarea Istoriei ca materie obligatorie poate avea repercusiuni majore asupra gândirii critice și capacității viitorilor absolvenți de a înțelege concepte politice și sociale esențiale. Efectele imediate se pot traduce printr-o vulnerabilitate crescută la manipulări de tipul fake news și extreme politice. De asemenea, amnezia națională ce ar putea rezulta din lipsa educației corespunzătoare în istorie poate afecta identitatea națională și capacitatea de a participa activ și informativ în democrație.
Clarificări
Istoria nu este o disciplină redundantă
Confuzie: Mulți consideră că Istoria nu are relevanță în contextul modern, fiind doar o materie teoretică.
Realitate: Înțelegerea istoriei este esențială pentru a evalua contextul în care trăim, a preveni repetarea greșelilor din trecut și a promova un discurs informativ în viața publică.
Educația istorică contribuie la democrație
Confuzie: Se crede că nu este necesară informația istorică pentru a participa la vot sau la viața democratică.
Realitate: Educația istorică ajută la formarea opiniei critice și la capacitatea de a analiza programele politice, aspecte fundamentale pentru un vot informat.
De știut
- Participă la discuții despre reforma educațională pentru a sprijini păstrarea Istoriei în curriculum.
- Fii informat despre inițiativele de educație civică care promovează cunoștințe istorice relevante.
- Susține programele care încurajează tinerii să se implice activ în viața democratică și socială.
Întreabă PresaExterna:
Sursa originală a acestui articol este https://adevarul.ro/stiri-interne/educatie/istoria-o-problema-de-securitate-nationala-2420481.html