Descoperirea unei miniaturi regale de aproape 500 de ani, inițial atribuită lui Catherine Parr, a stârnit o nouă dezbatere în lumea artei, sugerând că aceasta ar putea fi, de fapt, portretul Mariei Tudor, fiica lui Henric al VIII-lea. Istoricul de artă Emma Rutherford și expertul în bijuterii Nicola Tallis aduc dovezi care contestă identitatea lucrării, evidențiind trăsăturile fizice și detaliile vestimentare ale celor două femei. Această descoperire, prezentată la expoziția Compton Verney, oferă o nouă perspectivă asupra relațiilor regale din epoca Tudor.
Pe scurt:
- O miniatură regală de aproape 500 de ani, considerată a o reprezenta pe Catherine Parr, este acum asociată cu Maria Tudor
- Istoricul de artă Emma Rutherford subliniază diferențele fizice dintre cele două femei, susținând că portretul ar putea fi al Mariei
- Dovezi recente, inclusiv o cruce purtată de figura din portret, sugerează o legătură cu Maria Tudor
- Miniatura ar putea oferi noi perspective asupra relațiilor dintre Maria Tudor și Catherine Parr în contextul istoriei regale
Maria Tudor și Catherine Parr: O miniatură regală contestată
Maria Tudor, fiica cea mare a lui Henric al VIII-lea, este subiectul unei noi dezbateri în lumea artei, în special în ceea ce privește un portret regal vechi de aproape 500 de ani. Această miniatură, care a fost considerată mult timp a o reprezenta pe Catherine Parr, a șasea soție a lui Henric al VIII-lea, este acum asociată cu Maria, cunoscută și sub numele de „Maria Sângeroasă” datorită politicilor sale religioase dure.
Istoricul de artă Emma Rutherford a evidențiat diferențele fizice dintre cele două femei, subliniind că nasul Mariei era bulbous și ridicat, în contrast cu nasul acvilin al lui Parr. Această observație, împreună cu dovezi recente legate de îmbrăcăminte și bijuterii, susține teoria că miniatura ar putea fi, de fapt, un portret al Mariei Tudor.
Rutherford a început să conteste identitatea portretului în timp ce lucra la expoziția „The Reflected Self: Portrait Miniatures” la Compton Verney House din Warwickshire. Comparând miniatura cu alte lucrări, ea a observat că cele două femei aveau trăsături fizice similare, dar detalii precum stilul vestimentar și bijuteriile le diferențiază.
Dovezi recente și descoperiri
Expertul în bijuterii Nicola Tallis a identificat o cruce purtată de figura din portret, similară cu o bijuterie dintr-un alt portret atribuit familiei Horenbout. Această cruce conține patru diamante și trei pandantive din perlă, ceea ce sugerează o legătură cu Maria Tudor.
În plus, Dr. Owen Emmerson, consultant pentru seria BBC, a descoperit în registrele de cheltuieli regale că Maria a primit o cruce similară de la tatăl ei, Henric al VIII-lea, pe 20 iulie 1546. Această descoperire întărește ipoteza că miniatura ar putea fi o reprezentare a Mariei, datând din perioada în care aceasta avea 30 de ani.
Implicațiile artistice și istorice
Interesant este faptul că Catherine Parr, care a pledat pentru drepturile fiicelor sale, Maria și Elizabeth, de a accede la tron, era și o mare susținătoare a artelor. Emmerson sugerează că miniatura ar fi putut fi comandată de Parr însăși, ceea ce adaugă o nouă dimensiune acestei lucrări de artă.
Astfel, portretul, considerat mult timp a fi al lui Catherine Parr, ar putea să fie, de fapt, o reprezentare a Mariei Tudor, aducând o nouă lumină asupra istoriei regale și a relațiilor dintre aceste două femei influente din epoca Tudor.
Sursa originală a acestui articol este https://www.theguardian.com/uk-news/2024/nov/17/after-decades-tiny-500-year-old-royal-portrait-is-identified-as-mary-tudor