Sibiul se confruntă cu un val alarmant de concedieri în industria automotive, cauzat de criza economică și de presiunea importurilor ieftine. Companiile din județ, inclusiv cele din sectorul marochinărie-pielărie, anunță restructurări de personal, lăsând angajații într-o situație incertă. AJOFM Sibiu confirmă aceste tendințe, în ciuda declarațiilor optimiste, iar viitorul angajaților din Sibiu rămâne sumbru.
Pe scurt:
- Sibiul se confruntă cu concedieri colective, afectând 130 de angajați din sectorul marochinărie-pielărie
- Industria automotive din Sibiu resimte o criză economică din cauza scăderii comenzilor și a importurilor ieftine din China
- Companiile adoptă strategii alternative, precum demisia voluntară cu plăți compensatorii, pentru a evita concedierile masive
- Viitorul angajaților din Sibiu rămâne incert, cu restructurări planificate până în martie 2025
Concedieri colective în Sibiu
Sibiul se confruntă cu un val de concedieri colective care sugerează o situație economică mai gravă decât cea raportată oficial. Patru companii au notificat Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sibiu cu privire la intenția de a disponibiliza angajați, dintre care două din sectorul marochinărie-pielărie vor concedia 130 de persoane. Informația, inițial publicată de stiridesibiu.ro, a fost confirmată de Cosmin Roșu, directorul AJOFM Sibiu, care a încercat să minimizeze impactul, afirmând că aceste concedieri sunt parte a „ciclicităților normale” anuale.
Impactul crizei economice asupra industriei automotive
Cu toate acestea, sursele publicației Sibiu Independent contrazic afirmațiile directorului AJOFM, evidențiind o situație alarmantă: fabricile din industria automotive și sectoarele conexe din județ pregătesc deja scheme de reducere a personalului. Principala cauză este scăderea comenzilor și presiunea crescândă generată de importurile ieftine de componente și mașini din China, care afectează profund industria auto europeană.
Sibiul, cunoscut pentru zona sa industrială din vest, resimte efectele unei crize economice care se extinde la nivel european. În timp ce Uniunea Europeană încearcă să protejeze piața locală prin taxe pe importurile din China, prețurile competitive ale vehiculelor și componentelor din această țară pun companiile auto europene într-o poziție vulnerabilă. Recent, o mare fabrică din Bruxelles și-a închis porțile, iar alte trei din Germania sunt pe cale de a face același lucru.
Restructurări de personal și strategii alternative
Această tendință afectează și fabricile din Sibiu, care raportează scăderi semnificative ale profitului, de până la 50% în 2023. Reducerea comenzilor a determinat managementul unor companii să adopte măsuri drastice pentru a-și menține viabilitatea, inclusiv restructurări de personal.
Deși AJOFM Sibiu susține că nu sunt planificate concedieri masive, sursele Sibiu Independent indică o altă realitate. Mai multe companii au început să implementeze o strategie alternativă pentru a evita rigorile legislației privind concedierile colective: demisia voluntară cu plăți compensatorii. Această practică implică oferirea unei sume compensatorii angajaților care aleg să își prezinte demisia voluntar, o soluție convenabilă pentru companii, dar care lasă muncitorii într-o situație vulnerabilă.
Viitor incert pentru angajații din Sibiu
Lunile următoare, în special ianuarie și februarie 2024, sunt considerate decisive pentru implementarea acestor strategii. Estimările sugerează că procesul de restructurare ar putea fi finalizat până în martie 2025, afectând sute de angajați din județ. Această situație creează un viitor incert pentru angajații din Sibiu, în contextul unei industrii automotive deja afectate de criza economică și de concurența acerbă generată de importurile ieftine.
Sursa originală a acestui articol este https://www.stiripesurse.ro/se-clatina-una-dintre-cele-mai-importante-zone-industriale-din-romania-vine-valul-concedierilor-in-zona-sibiului_3494963.html