Colegiul Național Sava este un exemplu de experiență educațională controversată, unde presiunea performanței și metodele de predare defectuoase au un impact psihologic semnificativ asupra elevilor. Articolul analizează problemele didactice întâmpinate de studenți și nevoia de a construi un prestigiu școlar bazat pe calitate educațională, nu pe așteptări nerealiste.
Pe scurt:
- Experiența educațională la Colegiul Național Sava este marcată de presiunea performanței și metode de predare ineficiente
- Elevii se confruntă cu note slabe din cauza ritmului alert al predării și a lipsei de suport didactic
- Consiliera școlară sugerează că problemele sunt cauzate de părinți, nu de profesori
- Familia a decis să se transfere la un alt colegiu pentru un mediu educațional mai sănătos
Colegiul Național Sava: O Experiență Educațională Controversată
Mi-aș dori ca cei care citesc acest text și au puterea de a schimba ceva, de la conducerea colegiului, inspectorat și până la minister, să considere aceste rânduri ca un punct de plecare pentru a verifica dacă experiența noastră este una izolată.
În primul an de facultate, am întâlnit colegi excepționali care au studiat la Colegiul Național Sava, având un cult pentru profesorul Săndoiu și pentru liceul lor, pe care îl considerau „o adevărată academie”. Deși nu ne-am propus să ajungem acolo din cauza presiunii performanței, fetița noastră a obținut o notă bună la evaluarea națională. Am ales un liceu unde știam exact ce profesori vor preda, fără a ne interesa prestigiul. Totuși, cum să rezistăm în fața renumelui Colegiului Național Sava?
Am început cu speranțe mari, dar teroarea a început rapid. Fetița a primit nota 1 la testul inițial la limba engleză, nu din cauza copiatului, ci pentru că nu a înțeles cerințele. Impactul psihologic al acestei note a fost devastator, având în vedere că fetița obținuse B2 la Cambridge. Metodele de predare erau problematice, iar predarea se făcea într-un ritm alert, fără a verifica dacă elevii înțeleg materia.
În primele săptămâni, nu s-a predat nimic util, iar când a început predarea, informațiile erau prezentate rapid, fără a permite copiilor să copieze lecțiile. Am muncit acasă pentru a recupera ceea ce nu se înțelegea la clasă. La fizică și geografie, situația era la fel de gravă, cu note proaste și propuneri de cumpărare a unor culegeri neaprobate.
La limba română, comentariile erau de transcris, dar nu erau recunoscute ca fiind de învățat pe de rost. Această abordare minimaliza interesul pentru literatură și încuraja memorarea mecanică. Am observat o neconcordanță între rezultatele slabe și așteptările de performanță, ceea ce sugerează că ar fi necesar un plan remedial pentru elevii care se confruntă cu dificultăți.
La prima ședință cu părinții, consiliera școlară a sugerat că problema nu este la profesori, ci la părinți, ceea ce a fost frustrant. Nu am întâlnit nicio metodă didactică care să justifice ridicarea nivelului testelor inițiale pentru a „pocni” elevii cu note slabe. Această experiență a fost traumatică, iar presiunea performanței a dus la o atmosferă opresivă.
Am decis să ne transferăm, căutând un mediu mai sănătos pentru fetița noastră. La noul colegiu, am observat o schimbare pozitivă, fără presiunea exagerată a prestigului. Este esențial ca factorii de decizie să înțeleagă că prestigiu școlar se construiește printr-o ofertă educațională de calitate, nu doar prin așteptări nerealiste de la elevi.
Sursa originală a acestui articol este https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/de-ce-am-fugit-de-la-sava-2401909.html