Aeroportul Otopeni se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește conectivitatea, afectând astfel mobilitatea urbană și potențialul economic al României. Proiectele de infrastructură, precum drumul Radial 5 și construcția unui nou terminal, sunt esențiale pentru modernizarea aeroportului, dar întârzierile și lipsa fondurilor pun în pericol dezvoltarea acestora. Este crucial ca autoritățile să prioritizeze aceste inițiative pentru a asigura o conectivitate eficientă și sustenabilă.
Pe scurt:
- Aeroportul Otopeni se confruntă cu probleme de conectivitate care afectează economia României
- Construcția unui drum de legătură de 2,5 km între Autostrada A0 și DJ200B va fi finalizată în mai 2027, dar nu rezolvă problemele existente
- Amânarea noului terminal al aeroportului până în 2028 din lipsă de fonduri afectează competitivitatea acestuia
- Este necesară o viziune coerentă pentru modernizarea infrastructurii și îmbunătățirea conectivității aeroportului
Aeroportul Otopeni și provocările conectivității
Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” din București, principala poartă aeriană a României, se confruntă cu probleme semnificative de conectivitate, ceea ce afectează potențialul economic al țării. Recent, secretarul de stat Irinel Scrioșteanu a anunțat construcția unui drum de legătură între Autostrada A0 și DJ200B, cu finalizare estimată în mai 2027. Deși acest drum de 2,5 km reprezintă un progres, el este o soluție parțială care nu abordează în mod eficient problemele existente.
Proiectul Drum Radial 5 și progresele tardive
Discuțiile despre o nouă conexiune modernă către Aeroportul Otopeni au început încă din 2021, dar progresele au fost vizibile abia acum, în noiembrie 2024, când Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru drumul de legătură. Acest proiect, finanțat din fonduri europene, include două pasaje și o intersecție giratorie, dar este doar o mică parte din viitorul Drum Radial 5 (DR5) – Pipera Expres, care va conecta Autostrada A0 de Centura Bucureștiului.
Limitările drumului de 2,5 km
Drumul de 2,5 km nu va ajunge direct la Aeroportul Otopeni, ci se va opri la DJ200B, o șosea județeană deja suprasolicitată. Conexiunea cu aeroportul se va face printr-o rută improvizată, care nu poate susține traficul necesar unui nod aerian de talia Otopeniului. Deși acest drum este un început, el devine irelevant fără un plan complet care să includă modernizarea străzii Aurel Vlaicu și a DJ200B.
Amânarea terminalului nou și impactul asupra mobilității urbane
Proiectul DR5 Pipera Expres ar trebui să răspundă cerințelor de mobilitate urbană, dar construirea noului terminal al Aeroportului Otopeni a fost amânată până în 2028 din lipsă de fonduri. Această întârziere afectează grav competitivitatea aeroportului și reflectă o lipsă de viziune strategică în gestionarea infrastructurii critice.
Costuri și soluții pentru o conectivitate reală
Investiția estimată pentru drumul de 2,5 km este de peste 562 milioane de lei, dar fără o conexiune directă către aeroport, eficiența utilizării fondurilor este pusă la îndoială. Este esențială modernizarea și lărgirea străzii Aurel Vlaicu, accelerarea construcției DR5 și lărgirea DJ200B pentru a elimina blocajele.
Concluzie: necesitatea unei viziuni coerente
Problemele de conectivitate ale Aeroportului Otopeni reflectă deficiențele mai largi ale politicilor publice de infrastructură. Un aeroport modern, bine conectat, este esențial pentru dezvoltarea economică a României. Este crucial ca România să prioritizeze aceste proiecte, axându-se pe sustenabilitate, eficiență și conectivitate reală pentru a deveni un punct de referință în regiune.
Sursa originală a acestui articol este https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/o-noua-varianta-de-acces-la-aeroportul-otopeni-2402099.html